Eerste indrukken - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Esther Jonkmans - WaarBenJij.nu Eerste indrukken - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Esther Jonkmans - WaarBenJij.nu

Eerste indrukken

Blijf op de hoogte en volg Esther

20 Januari 2014 | Zambia, Livingstone

Afgelopen zaterdag was dan eindelijk het moment van vertek. Het afscheid nemen van mijn ouders en Jordy was toch emotioneler dan ik van te voren had gedacht. In het vliegtuig kon ik er dan ook niet aan wennen dat ik 3 maanden weg zou zijn. In Johannesburg had ik ma en pa via FaceTime gesproken(FaceTime is net als skypen maar dan voor Apple apparaten). Erg fijn om ze te kunnen spreken na het afscheid nemen in Schiphol!
De reis opzich verliep prima, goeie stoelen en prima overstap tijden.
Op het vliegveld in Zambia werd ik opgehaald door Rabeccah, mijn contactpersoon hier. Een vriendelijke vrouw die me gelijk een knuffel gaf en kort wat vertelde over Livingstone.
In het vrijwilligershuis ontmoette ik de andere vrijwilligers. Er waren 4 andere vrijwilligers, waren omdat 1 daarvan vanmorgen vertrok naar Zimbabwe. De andere zijn Suzanne, Isabel en koen. Suzanne en Isabel vertrekken over twee weken en koen begin maart. Ze werken allemaal in verschillende weeshuizen. Ze zijn allemaal erg vriendelijk! Ik kon gelijk allemaal vragen aan ze stellen. Toch wel fijn om Nederlands met hun te kunnen spreken want mijn Engels is nog niet super. Maar dat wordt hopelijk steeds beter!
Gistermiddag ging ik met de andere vrijwilligers mee zwemmen. Het is hier rond de 30graden dus het was wel lekker om af te koelen. Na het zwemmen hebben we boodschappen gedaan. Het is een supermarkt die te vergelijken is met een super u maar dan iets kleiner. Tijdens het boodschappen doen viel de stroom opeens uit, heel gewoon voor hier maar ik stond wel ever raar te kijken;p.
Voor de rest heb ik niet veel gedaan gister, nog even op FaceTime gekletst met pa en ma die bij vrienden van hun waren. Daarna ging ik best vroeg slapen want ik was kapot!

Vanmorgen kwam Rabeccah om te beginnen met de oriëntatie. Eerst legde ze wat uit over de cultuur en over de kliniek. Daarna gingen we kennismaken bij de kliniek. Ziet er erg mooi en schoon uit. Morgen begin ik er. Van de week zal ik foto's maken en die toevoegen.
Rabeccah had nog dingen nodig bij de bank, ziekenhuis en school van haar kinderen waardoor ik rond half vijf thuis was.

Ik heb een prima kamer met een eigen badkamer en airco! Ook heb ik gratis WiFi.

Ik begin nu wel aardig te wennen maar mijn draai heb ik nog niet helemaal gevonden. Ik verwacht dat dat beter gaat wanneer ik begin met werken bij de kliniek.

Liefs, Esther

  • 20 Januari 2014 - 17:21

    Wilma:

    hallo Esther

    Wat een geluk een eigen kamer met eigen badkamer. Fijn dat er ook andere vrijwilligers zijn, die gelukkig nog even blijven, zodat jij veel aan ze kan vragen en aan ze kan hebben.
    Goed dat de vliegreis goed is gegaan. Het is ook niet niks om in je eentje zo'n lange vliegreis met overstap te maken. Ik neem mijn denkbeeldige hoed voor jou af.
    Zalig dat jij gelijk kan Facetimer met jouw ouders. Een voordeel van deze tijd.
    Je draai zal je langzaam maar zeker wel vinden. Je bent er nog maar net. Voordat je het weet kan jij je misschien al niet meer voorstellen dat jij moest wennen.
    Enig dat ik kan en mag meegenieten van jouw verhalen. Succes met het starten in de kliniek.
    Groeten Wilma

  • 20 Januari 2014 - 17:38

    John En Anja:

    Dag Esther, heel leuk om zo snel al wat te horen (al wisten we via je pa en ma al wat natuurlijk...!). Tjonge een eigen kamer mét badkamer en wifi; wat nou "ontwikkelingswerk"...
    Maar alle gekheid op een stokje, wel heerlijk natuurlijk; is de overgang ook minder groot ws. en dan lekker wat mensen om even je licht op te steken. We zijn natuurlijk stikbenieuwd naar je ervaringen in de kliniek, mooi dat het er zo goed uitziet daar!
    Lieve groet, John en Anja

  • 20 Januari 2014 - 18:06

    Heidi:

    Hoi Esther,

    Wat ben jij een enorme uitdaging aan gegaan. Het past ook wel echt bij je zoals ik je heb leren kennen. Iemand die niet snel een uitdaging uit de weg gaat en altijd wil ondernemen en onderzoeken.
    Ik vind het super leuk dat we hier in het koude kikkerlandje, jouw verhaal mee mogen maken.
    Afscheid nemen is altijd moeilijk en emotioneel, maar dat heb je over 3 maanden ook weer als je naar huis gaat. Dan heb je een lach en traan, je ziet je familie weer en je laat ook weer wat achter.
    Je hebt gelukkig wifi dus contact kun je houden ook al is het zo ver weg...
    In de kliniek vind jij je weg wel en zullen ze je hulp hard nodig hebben. Je gaat je draai daar wel vinden en ze zullen je ook nooit vergeten.
    Het is wel fijn dat er nog andere Nederlandse vrijwilligers zijn (ook al gaan ze binnen kort weer terug), je kunt aan hun toch nog dingen vragen en samen ondernemen.
    Esther, geniet van deze 3 maanden, voor je het weet sta je hier weer te klappertanden van de kou op Schiphol!

    Ik zal je verhalen blijven volgen en kijk uit naar het volgende.

    Veel succes!!!

    Groeten Heidi

  • 20 Januari 2014 - 20:12

    Jacoba:

    Hoi Esther,
    Knap van je hoor, die hele onderneming in je eentje. Natuurlijk heb je je draai nog niet gevonden. Het zal ook wel wennen zijn. Straks komt de afleiding wel en kun je ook je handen uit de mouwen steken. Dat is altijd beter en gaat de tijd ook goed om.
    Bewondering voor jou!
    liefs,
    Jacoba, Frans, Freya en Sally

  • 20 Januari 2014 - 20:46

    Margriet En Tim:

    Lieve Esther,
    Ik heb bewondering voor je moed en doorzettingsvermogen! Ik hoop dat je snel zult wennen. En ben benieuwd naar jouw ervaringen in dit prachtige land! Lijkt me heerlijk om daar nu te zijn. Veel succes en plezier bij dit avontuur!

  • 20 Januari 2014 - 21:58

    Janneke :

    Hi Esther, fijn dat de eerste indrukken zo positief zijn. Echt stoer wat je doet. Deze ervaring neemt niemand je meer af. Ben benieuwd naar je verhalen over de kliniek. Have fun!

  • 21 Januari 2014 - 00:11

    Daphne :

    Hoi esther,

    Het is een dappere en mooie uitdaging die jij tegemoet bent gegaan! Geniet er van! Beleef en wij volgen je verhalen hier in het koude nederland!

    Heel veel succes!
    Liefs, Daphne

  • 21 Januari 2014 - 09:15

    Helene:

    Hoi Esther,

    Ook wij vinden je een echte kanjer. Wij sluiten ons aan bij alle vorige reacties.
    Nogmaals, maak er een ongelooflijke tijd van.

  • 21 Januari 2014 - 15:50

    Emi Smit:

    hoe is het. is het daar leuk?

  • 22 Januari 2014 - 14:14

    Adrie En Gerard Swart:

    Hoi Esther,

    Wat geweldig dat je zo wordt opgevangen. Gisteren de foto,s van de kamer gezien plus de omgeving. Ziet er super uit. Je gaat het daar helemaal maken met een ervaring waar menig jonge meid op jaloers zal zijn.
    Ga er voor. Succes en tot hoors.
    Gerard

  • 23 Januari 2014 - 14:38

    Rob De Munck:

    Ha Esther,

    Wat een bijzondere omgeving. Grote waardering voor wat je doet ! Mooie tijd toegewenst daar.

    Groet Rob

  • 23 Januari 2014 - 16:10

    Sanne:

    Hee Es!

    Wat klinkt dit allemaal super zeg! Helemaal niks om je zorgen om te maken dus!
    Gelukkig viel de reis erheen mee. Had je een beetje een mooi plekje aan het raam?

    Echt super fijn dat er zoveel mensen zijn waar je Nederlands mee kunt praten. Maakt t allemaal toch weer wat makkelijker om te communiceren. En zelfs een eigen douche en wc, super fijn!! Hoe is de omgeving? Beetje mooi? Ben super benieuwd naar de foto's!

    Het went snel genoeg, ik wens je super veel plezier en hoop snel weer van je te horen!
    Met Mattie (zo heb ik de auto gedoopt. Afgeleid van Matiz natuurlijk :P) gaat alles goed! Hij heeft z'n eerste ritjes naar Wijnaldum overleeft haha! volgende week zal hij even mee naar Groningen!

    Groetjes Xxx

  • 23 Januari 2014 - 18:27

    Janny Jonkmans:

    Lieve Esther, wat fijn dat je een goede reis hebt gehad. En de eerste indruk positief is, vind het erg leuk om te lezen hoe het gaat. Geniet maar heerlijk en succes met je werk. Gr

  • 28 Januari 2014 - 16:41

    Jose Wortelboer:

    Hallo buurvrouw! Wat een ervaring doe je op, geweldig! Nu begrijp ik ook dat je geld moet meenemen, het is bijna een hotelkamer! Maar alle gekheid op een stokje, je zult ook vast en zeker dingen meemaken die niet zo fijn en leuk zijn. Ook daar groei je van en kun je het klagen in het westen over van alles en nog wat relativeren. Ben erg benieuwd naar je werkplek. Hoe zien de voorzieningen er uit en wat mag je doen? Hoe zijn de patienten? Wacht met spanning op nieuwe verhalen! Dikke knuffel uit een waterkoud Tiel. In Groningen is de eerste 5 cm sneeuw gevallen...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Livingstone

Vrijwilligerwerk Zambia

Ik ga 3 maanden vrijwilligerswerk doen in Zambia

Recente Reisverslagen:

24 Maart 2014

Week 7,8 en 9

04 Maart 2014

Week 4,5,6

09 Februari 2014

Week 2 en 3.

26 Januari 2014

Eerste week

20 Januari 2014

Eerste indrukken
Esther

Ik ga 3 maanden vrijwilligerswerk doen in Zambia te Livingstone

Actief sinds 06 Jan. 2014
Verslag gelezen: 385
Totaal aantal bezoekers 8702

Voorgaande reizen:

18 Januari 2014 - 19 April 2014

Vrijwilligerwerk Zambia

Landen bezocht: