Week 7,8 en 9 - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Esther Jonkmans - WaarBenJij.nu Week 7,8 en 9 - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Esther Jonkmans - WaarBenJij.nu

Week 7,8 en 9

Blijf op de hoogte en volg Esther

24 Maart 2014 | Zambia, Livingstone

Lieve allemaal,
Het voelt alsof het gister was dat ik mijn vorige verhaal heb geschreven, de tijd vliegt hier voorbij! Nog maar vier weken en ik zit weer in Nederland:o!

In huis is het nu rustig, vanmorgen zijn Ietje en Xavier vertrokken waardoor Linda en ik alleen in huis zijn.

In de kliniek heb ik mijn plek goed gevonden. Het leukste vind ik het om bij de family planning(voorbehoudsmiddelen) te werken. Ik heb door hoe het registreren hier werkt. Niet met computers maar ouderwets papier werk, prima als je door hebt hoe het moet;). Ik heb ook een ochtend zelf de family planning gerund. De meeste vrouwen gebruiken hier de prikpil. In een ochtend komen ongeveer 40 vrouwen langs.
Vanmorgen was er een verpleegkundige die zei hoe blij ze was met het werk wat Linda en ik hier doen, altijd leuk om te horen!
Er waren vanmorgen ook mensen die werken bij de overheid. Ze wilde veel getallen weten; hoeveel procent van de vrouwen de prikpil gebruiken? Hoe oud de gemiddelde vrouw hier is die anticonceptie gebruikt? Welke methodes het meeste gebruikt worden? Enzovoort.. Had het idee dat ze vooral keken naar de getallen i.p.v. naar het verhaal daarachter.

Samen met Linda ben ik een ochtend meegeweest naar het project van Ietje en Xavier. Xavier werkt als leraar op een school. De school is een heel klein lokaaltje met te veel kinderen (van ongeveer 4tot 6jaar oud). Xavier heeft in Nederland veel geld ingezameld om een nieuw schoolgebouw te laten bouwen. De ochtend dat Linda en ik mee gingen legde Xavier de eerste steen voor de nieuwe school. Leuk om bij geweest te zijn! Er was een kleine ceremonie met speeches en de kinderen van de klas zongen liedjes.


Ook nu heb ik weer veel leuke uitstapjes gemaakt;
- helikoptervlucht: Heel gaaf en super mooi was de vlucht. Ik was samen met een groep Zweedse mensen. Ideaal, omdat hun een groep waren kon ik mooi voorin zitten naast de piloot. Vooral gaaf was het toen we vlak boven de gorge(zambezi rivier) gingen vliegen! Heel snel vlak over het wilde water, kicken!:)
- Toen het volle maan was gingen we(Linda, Minka en Maddy, Maddy is een Oostenrijks meisje die we hier hebben leren kennen) naar de Victoria Falls. Wanneer er een heldere lucht is zou je de regenboog kunnen zien bij maanlicht, maar jammer genoeg niet bij ons. Je zag een streep in de vorm van een boog maar dat was het dan ook wel, beetje een flop.
- Livingstone Island. Dit was echt super gaaf om te doen: zwemmen op het randje van de Falls. Eerst gingen we(Linda, minka en Maddy) met een speedboot naar Livingstone Island varen. Hier trokken we onze bikini's aan en liepen we naar het randje van de Falls. Op onze kont verplaatste we ons door het water naar het uiterste puntje.
Er gingen 3 gidsen mee die foto's maakte. In de angels pool konden we zwemmen, echt een adrenaline kick! Na het zwemmen hadden we op Livingstone Island nog een high tea. En om de dag helemaal goed af te sluiten nog cocktails gedronken bij de zonsondergang!

Jullie horen het wel, ik vermaak me nog wel hier;)

Het weer is ook verbeterd. 30graden en zon.

Morgen ga ik samen met Minka en Linda 3 dagen op safari in Chobe, Botswana. We slapen in tentjes en hebben veel gamedrive's(met een jeep op pad gaan) heb er heel veel zin in!:)

Liefs, Esther

  • 24 Maart 2014 - 21:01

    Wilma:

    Hallo Esther
    Wat gaaf om te lezen wat jij allemaal meemaakt. In een korte periode van totaal 3 maanden maak jij mee waar iemand anders misschien jaren over doet of misschien nooit. Wie weet blijf jij enkele mensen die jij nu hebt ontmoet, nog vele jaren zien.
    Zoals jij niet een mooie regenboog hebt kunnen zien bij maanlicht, hebben Ed en ik helaas niet het Noorderlicht in Finland kunnen bewonderen. Dat blijft nog op ons lijstje staan.
    Heb jij al mooie stoffen op de koop kunnen tikken, zodat jij terug in Nederland er broeken van kunt maken? Bevallen de broeken en T-shirts die jij nog in Nederland hebt gekocht of die voor jou gemaakt zijn? Heb jij er genoeg aan?
    Wij zijn reuze benieuwd naar al jouw foto's. Eerst nu lekker op safari gaan.
    Succes met werken nog.

    Groeten Wilma

  • 24 Maart 2014 - 21:14

    Ans:

    Ha Esther,

    Wat fijn te lezen dat het werk nu fijner is om te doen. Mooi hoor, dat je zulke dingen allemaal kunt meemaken.
    Heerlijk ook dat je tijd hebt om zoveel bijzondere activiteiten te doen. Al die ervaringen kan niemand je meer afnemen!
    Nu je eenmaal over de helft van je 'Afrika-periode' bent, zal de tijd wel helemaal snel gaan. Gek idee hoor, dat je over een paar weken weer thuis zult zijn.
    Ik hoop dat je nog heerlijk kunt genieten van je werk, de leuke uitstapjes en de fijne mensen.
    Lieve groet van Ans

  • 25 Maart 2014 - 07:52

    Iris:

    Heey Esther,
    Leuk om te lezen!
    Gaaf allemaal!
    Veel plezier op de safari!
    Liefs Iris

  • 28 Maart 2014 - 14:24

    John En Anja:

    Lieve Esther, tjonge; indrukwekkende verhalen en mooie belevenissen! Dan lijkt het hier maar heel gewoontjes. Zal nog een hele overgang worden bij thuiskomst? Geniet maar van iedere dag! Doen wij hier ook van het prachtige weer. Liefs, John en Anja

  • 01 April 2014 - 22:37

    Xavier En Ietje:

    Dag Esther en linda,
    Geniet en geniet van wat jullie nog in het verschiet hebben. Xavier snapt nu heel goed waarom mensen hun ticket voor terugreis wijzigen. Heeft zijn draai hier nog niet echt gevonden. Ondanks alle vrienden, broerlief, vader, oma enz. Woensdag 2 april uitzending gemist kijken na 19.00: hart vsn Nederland SBS
    Hebben jullie inmiddels de bedbugs vsn jullie afgeschud of waren er al preventieve maatregelen getroffen? De leeuw of de buffel nog gegroet? Of een krokodil bijna in de boot gehad?
    Zijn benieuwd. Groetjes aan iedereen in huis en als jullie Bridget, juliet, Elidah en de kids, mr Thomas of anderen uit het dorp toevallig zien doe ze dan ook de groetjes van ons..xavier en ietje

  • 12 April 2014 - 16:48

    Helene:

    Hallo Esther,

    Wij willen je feliciteren met je 21e verjaardag.

    Tot ziens in Nederland snel.

    Ruud en Helene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Livingstone

Vrijwilligerwerk Zambia

Ik ga 3 maanden vrijwilligerswerk doen in Zambia

Recente Reisverslagen:

24 Maart 2014

Week 7,8 en 9

04 Maart 2014

Week 4,5,6

09 Februari 2014

Week 2 en 3.

26 Januari 2014

Eerste week

20 Januari 2014

Eerste indrukken
Esther

Ik ga 3 maanden vrijwilligerswerk doen in Zambia te Livingstone

Actief sinds 06 Jan. 2014
Verslag gelezen: 1900
Totaal aantal bezoekers 8703

Voorgaande reizen:

18 Januari 2014 - 19 April 2014

Vrijwilligerwerk Zambia

Landen bezocht: